Forumindex WW4WD Forum
BACK TO MAINPAGE
 
 Vanliga frćgorVanliga frćgor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Projekt M1010
Gć till sida 1, 2, 3 ... 16, 17, 18  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara pć ämnet    Forumindex -> Projects/Projekt
Föregćende ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: SĂ€ffle

InläggPostat: mćn jan 12, 2009 10:44 am    Rubrik: Projekt M1010 Svara med citat

Det började klia i fingrarna under julhelgen.
SÄ jag satte igÄng att riva i K30:n.

SÄ hÀr sÄg den ut innan jag började förstöra den Twisted Evil


Tjuvkik pÄ det fÀrdiga resultatet:



SkÄpet var det första som rök!

Det kan nog bli fint som jaktkoja...

Steg 1 var att montera 52" fjÀdrar fram.(bakfjÀdrar frÄn K5 eller K10 kanske sitter pÄ K20 oxÄ...)
SÄ jag började med att ta ner framaxeln,


och klura lite pÄ hur jag skulle gÄ tillvÀga för att flytta fram fjÀderfÀstet.
Vanligtvis sÄ flyttar man det lilla "L" formade fÀstet till framför karossfÀstet.
Men jag ville ha kvar original kofÄngar-fÀste, bÄde för grill-guarden och bogser-öglornas skull.


Jag lÄnade en skÀrbrÀnnare för att skÀra bort nit-skallarna, det var vÀldigt smidigt.
Det hade varit ett H-E att komma Ă„t en del nitar med rondellen.
Det första problemet var att ramen var lite för kort, ena bult-hÄlet skulle hamna ut pÄ kanten.
SÄ jag förlÀngde den 15mm.


KofÄngarfÀstet fick slipas ur en aning för att passa mot förlÀngningen.


Nu började det likna nÄgot, fjÀderfÀstet Àr framflyttat, men det behöver fÀstas i fler bult.
SÄ jag tog och svetsade fast ett vinkel-jÀrn baktill pÄ kofÄngarfÀstet.
Den inre bulten kommer att bli svÄr att komma Ät, sÄ dÀr svetsade jag fast en mutter pÄ ovansidan


SÄ hÀr blev det:


Den blev inte sÄ mycket högre, bara 2,5-3".
Men det beror nog bla pÄ att det bara var 4 blad i paketen.
Dessutom var de nog rÀtt sÄ slitna.
Det nedersta bladet var knÀckt i det ena paketet, sÄ jag tog ett blad ifrÄn ett 64" paket och kapade det till rÀtt lÀngd (pÄ bÄda paketen).

Jag hade ocksÄ tÀnkte flytta fram det bakre fÀstet, och bygga ett par lÀngre schackel, men jag avvaktar nog med det.
Eventuellt sÄ kommer jag att skaffa ett par 56" fjÀdrar istÀllet, sÄ jag kan fÄ bÀttre schackel-vinklar utan att flytta fÀstet.
Risken Àr dÄ att pinjong-vinkeln blir fel, men det gÄr ju att schimsa.
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10


Senast ändrad av Grottulf den fre feb 17, 2012 4:07 pm, ändrad totalt 2 gćnger
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: tis jan 13, 2009 12:02 am    Rubrik: Svara med citat

Najs! Cool
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död Àlg,T-röd och en trasig moped...
KÀnns som om jag har varit pÄ ett par sÄna fester"
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: SĂ€ffle

InläggPostat: tis jan 13, 2009 9:01 am    Rubrik: Svara med citat

Skit oxÄ, jag behöver lÀngre schackel redan nu.
FjÀdern tar i ramen redan nÀr bilen stÄr plant.
Jag tÀnkte inte pÄ att öglorna Àr större pÄ dessa fjÀdrarna.


Jag testade hur mycket den kunde fjÀdra ut igÄr, för att veta hur lÄnga bromsslanger o stötdÀmpare jag behöver.
Men jag tyckte att det begrÀnsades ganska kraftigt av fjÀderklÀmmorna.
(Även de kommer frĂ„n 64" fjĂ€drarna, men jag svetsade om dem efter att ha kortat den nedre fjĂ€dern.)


Jag funderar pÄ att kapa bort den övre delen, sÄ de bara hjÀlper till att hÄlla fjÀdrarna pÄ plats i sidled.

NÄn som vet hur mycket man ska sikta pÄ att kunna fjÀdra ut?
Det borde vÀl bli stor risk för fjÀderbrott om det blir för mycket.
Eller ska man sÀtta begrÀnsningen med stötdÀmparen?

Jag fixade en ny bild pÄ det fÀrdiga fÀstet ocksÄ, den förra var ju rÀtt kass

_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: tis jan 13, 2009 12:37 pm    Rubrik: Svara med citat

Citat:
NÄn som vet hur mycket man ska sikta pÄ att kunna fjÀdra ut?
Det borde vÀl bli stor risk för fjÀderbrott om det blir för mycket.
Eller ska man sÀtta begrÀnsningen med stötdÀmparen?


Den ska nog inte bli mer Àn rak.

inte begrÀns med stötdÀmpren, du ska ha ett bumpstop.
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död Àlg,T-röd och en trasig moped...
KÀnns som om jag har varit pÄ ett par sÄna fester"
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: SĂ€ffle

InläggPostat: tis jan 13, 2009 12:44 pm    Rubrik: Svara med citat

Det Àr utfjÀdringen jag syftar pÄ, inte ihopfjÀdring.
DÄ Àr det ju enbart huvudfjÀdern som fÄr all belastning,
I alla fall om jag skÀr bort överdelen av klÀmmorna
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: tis jan 13, 2009 2:12 pm    Rubrik: Svara med citat

Ok.

Enligt proffsen ska man inte ha nÄgra klammor pÄ fjÀdarna alls, har man mycket flex kan man bryta sönder fjÀdrarna med klammorna. SÄ dom ska bort helt. Broblemet Àr att bladen kan vrida sÄ att dom inte ligger över varandra. Jag hade sÄ pÄ min Jimmy fram.

NÀr det gÀller utfjÀdring ska man ha sÄ lÄnga dÀmpare sÄ att slaget begrÀnsas av fjÀdern. Om man inte vill ha sÄ lÄnga fjÀdrar fÄr man ha stopp stroppar som begrÀnsar slaget. Jag hade Rancho med 16" slag pÄ min förra bil.
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död Àlg,T-röd och en trasig moped...
KÀnns som om jag har varit pÄ ett par sÄna fester"
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: SĂ€ffle

InläggPostat: tis jan 13, 2009 3:37 pm    Rubrik: Svara med citat

Jaha, jag trodde nÀstan att det var tvÀrtom med klÀmmorna.
Men dÄ har jag lÀrt mig nÄt idag med Wink

Vart hittade du de stötdÀmparna, och vad hette dom?
Jag tycker det var hopplöst att leta pÄ summit etc.
De som har tillrÀckligt slag Àr oftast för lÄnga nÀr de Àr ihoptryckta.
Man skulle ju iofs kunna höja infÀstningen i ramen...
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: tis jan 13, 2009 4:05 pm    Rubrik: Svara med citat

Den hÀr firman har jag handlat frÄn kolla priserna pÄ deas egna dÀmpare.
http://www.performanceoffroadcenter.com/oscommerce/product_info.php?products_id=83

Jag hade nog Rancho 9000 99012 men dom kostar mer. minst 100$ st

SÄ hÀr gjorde jag.

http://www.texas4x4.org/gallery/album491
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död Àlg,T-röd och en trasig moped...
KÀnns som om jag har varit pÄ ett par sÄna fester"
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: SĂ€ffle

InläggPostat: ons jan 14, 2009 7:33 pm    Rubrik: Svara med citat

Jo, det blir nog svÄrt att undvika att flytta upp fÀstena,
om man inte vill strida mot fysikens lagar Rolling Eyes

Det Àr ju lite svÄrt att fÄ lÀngre slaglÀngd Àn ihoptryckt lÀngd Embarassed

PORC-dÀmparna verkade ju vÀldigt prisvÀrda, tack för tipset!
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ankarback
WW4WD member


Registreringsdatum: 18 februari 2004
Inlägg: 1655
Ort: Huddinge

InläggPostat: ons jan 14, 2009 8:32 pm    Rubrik: Svara med citat

UfjÀdring kan du nog inte fÄ för mycket av. DÀremot skall du som sagt inte lÄta fjÀdern fjÀdra upp negativt (mer Àn rakt).
PÄ min suburban tog jag ocksÄ bort alla klammorna. Hade inget problem med att bladen rörde sig efter att jag efterdragit u-bultarna ett par gÄnger (150Lbs).

Nackdelen med bra utfjÀdring Àr att man inte kan svÀnga p.g.a chevas fantastiska styrgeometri. Skall du bygga ett riktigt flexmonster behövs cross-over styrning men det kanske du redan planerar?

/Johan
_________________
Toyota Landcruiser HJ60 -84
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: SĂ€ffle

InläggPostat: fre jan 16, 2009 8:16 pm    Rubrik: Svara med citat

Jo det finns med i planerna, men jag ska testa hur illa det blir först.
Jag har kortat hylsan och gÀngorna pÄ styrlederna sÄ lÀnge.
SÄ det iaf gÄr att svÀnga.

NÀsta steg blir nog att svetsa igen öppningen bak i hytten, och fÄ i en bakruta.
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: SĂ€ffle

InläggPostat: mćn mar 02, 2009 1:22 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag rÄkade fÄ hÀnderna pÄ ett par 56" huvudfjÀdrar Very Happy
SÄ jag mixade ihop ett par fjÀderpaket, med fjÀdrar frÄn bÄde 52" och 64"

Shacklena blev ganska sÄ lÄnga (21cm c/c) för att klara frigÄngen mot ramen:


Jag hade kunnat göra dem en cm kortare men dÄ hade jag inte fÄtt plats med förstÀrkningen.
Fast nu i efterhand sÄ Àr jag inte helt hundra pÄ om förstÀrkningen var en sÄ bra idé.
Det kan nog ge vÀrre pÄfrestning pÄ den övre bulten vid sidobelastningar, sÄ nu behöver jag verkligen uppgradera den bulten ocksÄ till 9/16".
EDIT: Jo, det var definitivt en bra idé med förstÀrkningen!

SÄ hÀr ser det ut i "vilolÀge"

Shackel-fÀstet hade nog gÀrna fÄtt sitta lite lÀngre bak och ner. Rolling Eyes

Och sÄ nÄgra bilder pÄ helheten:


Den blev lite högre denna gÄngen
(japp, det Àr ett par 64" fjÀdrar inkl. fÀsten som stÄr mot lÄdan till höger i bild Cool )

Jag var ju tvungen att testa flexet ocksÄ Wink


Det kanske inte ser sÄ mycket ut, men den flexar inte sÄ mycket bak med 9-blad i paketen.

Jag kommer definitivt att behöva nÄgon slags begrÀnsning för utfjÀdringen, om inte kardanen ska hoppa isÀr.
(jag kan inte förlÀnga den mer Àn 6cm,
utan att den bottnar nÀr det fjÀdrar ihop)
Jag funderar pÄ om man kan göra nÄgot av gamla spÀnnband, men vet inte riktigt hur jag ska fÄ till en hÄllbar ögla.
Alternativt skulle man kunna anvÀnda vajer och vajer-lÄs.
NÄgon som har nÄgot bra förslag?

Funderar ocksÄ pÄ att det vore bra med en tightare utfjÀdringsbegrÀnsning pÄ mitten av axeln.
För om bÄda hjulen fjÀdrar ut maximalt samtidigt (vid ev. luftfÀrder) sÄ kommer nog kardanen Äka isÀr för mycket.

Vad gÀller stötdÀmpare sÄ verkar jag faktiskt klara mig med PORCs 10,5" dÀmpare,
dÄ slipper jag flytta upp fÀstena ocksÄ.
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10


Senast ändrad av Grottulf den sön okt 24, 2010 8:23 pm, ändrad totalt 2 gćnger
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: mćn mar 02, 2009 9:07 pm    Rubrik: Svara med citat

Skit i att begrÀnsa flexet skaffa lÀngre splines pÄ kardanerna. I US kör dom med fyrkantsrör som gÄr in i varandra istÀllet för runda rör.

Annars blir det super bra. MÄnga som har 63" fjÀdrar sÀtter dit anti wrap stag för att bladen inte ska bli S formade.

Per
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död Àlg,T-röd och en trasig moped...
KÀnns som om jag har varit pÄ ett par sÄna fester"
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
AnthonE
Site Admin


Registreringsdatum: 20 februari 2004
Inlägg: 560
Ort: De djupaste smÄlÀndska skogarna

InläggPostat: mćn mar 02, 2009 10:00 pm    Rubrik: Svara med citat

Ser riktigt kul ut, hÀrlig projekt bil!

anthonE/FS
_________________
-76 Blazer. 350cid TBI, Preppad TH 700 r4, NP241 Fixed yoke,
C303 portaler, Bogger 44", HUMVEE fÀlgar, Skivbromsar runt om.
-92 Pickis 470 cid Dynatrack, Dedenbear.
Fullsizeoffroaders
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: SĂ€ffle

InläggPostat: tis mar 03, 2009 10:03 am    Rubrik: Svara med citat

Jimmy skrev:
I US kör dom med fyrkantsrör som gÄr in i varandra istÀllet för runda rör.


He he, jo jag tror jag har sett en K30 med sÄn kardan i 4wheeler.
Det skulle visserligen passa fint in i min "budget-approach".

Vet du om det finns standard kardaner med lÀngre splines som passar,
eller Àr det custom byggen som gÀller i sÄ fall?

I vilket fall som helst sÄ kommer jag att behöva begrÀnsa utfjÀdringen oavsett.
Pinjong-vinkeln blir vÀrre ju mer den fjÀdrar,
och 2 meters bromsslangar blir lite otympligt Wink

Men hjulstuds borde inte bli nÄgot större problem med 64" bak.
SÄ lÀnge jag har en slö motor och inte kör med klossar Confused
Det funkar ju pÄ 2500:an.
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara pć ämnet    Forumindex -> Projects/Projekt Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gć till sida 1, 2, 3 ... 16, 17, 18  Nästa
Sida 1 av 18

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara pć inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2017